Lezaie

2013-07-24
00:16:28

Pälsmani
Hej igen!
 
Alltså det här med päls.. 
Innan jag börjar kräkas ang. detta så måste jag förtydliga att jag är EMOT päls och farmar och det ena med det tredje. Jag är emot djurens lidande, alltid!
MEN.. 
Alla dessa pälshatare, dom ska kasta färg på folks pälsar, tycker att pälsar är fult, hemskt, jobbigt och pratar gärna högt om detta. 
Men vafan? Bara för att man inte gillar något behöver man väl inte sprida ilska och fula ord bland andra. 
Absolut, kämpa för sin sak, alla har rätt till sin åsikt och jag tycker det är helt underbart att det finns människor som kämpar för att förändra djurens levnadsförhållanden. I alla ärenden och inte enbart pälsindustrin!
Men det går mig på nerverna när folk börjar ha förutfattade meningar och påstår att något är "fult" enbart pga. deras åsikter om industrin. Tycker man att päls är fult, ja inte mig emot. Alla får ha en åsikt som sagt, men när det går överstyr blir jag så trött. Det gäller ju det mesta men det här med minkarna börjar kännas så himla uttjatat. Ja dom behöver fortfarande hjälp, och det finns ett flertal andra djur som OCKSÅ behöver hjälp, frågan är vart man vill lägga fokus?
 
Vill vi rädda minkarna samtidigt som arktis smälter? Björnan är instängda, hundar och katter blir uppätna, hästar blir uppskurna och ett flertal djur blir halalslaktade. Det finns en sådan otrolig mängd miljö- och naturproblem, ett flertal har uppstått via människan, det är så tragiskt att många inte ens klarar av att tänka på det. Säger inte det ganska mycket? 
 
För att komma tillbaka till det här med päls, personligen tycker jag att päls är otroligt vackert! Jag fullkomligt älskar päls! Men jag ser hellre att det sitter kvar på djuret. Jag anser att man inte bör köpa päls, då går fuskpäls lika bra. Däremot, om man ärver päls av någon, eller köper den begagnat, då tycker jag att det är en heeeelt annan sak! Därför anser jag också att man inte bör kasta färg på någon som bär päls. Det är som att jag skulle kasta ägg på någons hus bara för att dom har hängt upp en skalle på dörren, för att ta ett exempel. Det är ju någons egendom, något som är värdefullt! Man kan ju oftast inte se på en päls om den är köpt eller ej, det känns så fel att människor ska behöva gå omkring och oroa sig för huruvida någon ska kasta ägg på dom pga. päls. Hallå? Fred och kärlek? Det är MIN åsikt iaf. 
 
Brukar ju ha lite smått problematiskt att förklara min åsikt ur ett fint perspektiv, men det kanske är bra att jag skriver då. Så övar jag haha. 
 
I vilket fall, jag är så himla oempatisk, så jag tycker att vi borde skänka mindre pengar till bröstcancerfonden och mer till WWF etc. Jag vet inte om det är pga. att min mamma redan dött i cancer eller om jag bara... bryr mig mer om djur. På något sätt känns det som att mänskligheten har skapat djurens nuvarande lidande, och därför borde mänskligheten få lida lite den också. Jag lägger hellre pengar på att rädda våra djur och naturen, människan kommer ändå ta död på hela planeten. Det är väl delvis därför jag vill bli biolog, så att jag kan forksa och lära mig mer om naturen. Göra något åt saken liksom. 
 
Ja, nu har jag skrivit av mig haha, så får vi se om det blir några mellanslag i den här texten.. märkte att det inte blev det i förra :( 
Lägger upp en gullig bild på mig och brallis också. PUSS!
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: